Yritysten tärkeimmät asiat ovat varmasti
kärkipäässä myynti ja huipputulokset. Rahannosto pankeissakaan ei ole vain
”nosto”. Vaan siinä tulisi pikakelauksella tehdä kartoitusta. Onko tämä henkilö
milloin käynyt päivittämässä raha-asioitaan? Laitetaanko tämän käynnin ohella
yksi tuote mukaan? Nyt myyntiä kehiin! Lähteehän asiakas varmasti iloisena
paikalta ja laittaa hyvää palautetta jälkikäteen, kun sai ”monta kärpästä
yhdellä iskulla”.
Kadulla tulee vastaan vaikka mitä myyjää;
eri järjestöjen feissarit, eri operaattoreiden salskeat nuoret kundit, joista
ei iilimadon lailla tahdo päästä ohi. Kun itse en ainakaan ”osaa” olla ilkeä ja
sanoa, että: ”Nyt on kiire päästäkää minut menemään!”. Yleensä kilttinä kuuntelen
hetken ja sitten totean ”Ei kiitos”. Nykyään olen hieman "fiksumpi" ja
suunnittelen reittini ja kierrän ne ihmiset kaukaa.
Sellaista se voi olla myös pankkien tai ”missä
tahansa” palvelutiskillä. Siinä on asiakas ja virkailija. Tämä virkailija saa kerrankin ottaa tilanteen haltuun, toki kuunnellen ensin, mitä asiakkaalla on
sydämellään ja sitten hän toimii. Hän kyselee, josko olisi kiinnostusta
tuotteisiin…ehkä mielessä pyörii ajatuksen tasolla: ”Ai et halua tarjousta
tästä tuotteesta, no kyllä muuten haluat!” ja sitten tulostin laulamaan ja vielä
loppurutistus myynnin suhteen! Tuliko
asiakkaalle varmasti fiilis, että asiat hoidettiin ja ennen kaikkea hyvä mieli?
Millainen on hyvä myyjä? Itse en voi
todellakaan sietää tuputtamista. Yksikin ”ei” riittää. Mutta toisaalta, sitä ”ei”
sanaa voi kuulostella, millainen se on. Tilanne voi muuttua helposti
vaivaannuttavaksi. Pahinta on, jos puhelinmyyjä soittaa ja kuulet jo äänestä,
että se henkilö langan toisessa päässä lukee tekstinsä suoraan jostain lapusta.
Missä persoona? Tai nämä salskeat nuoret kundit lähtevät kävelemään samaan
suuntaan kanssasi. Eikö se yksi ”ei” riittänytkään?
Mikään ei tapahdu väkisin. On mielestäni
erittäin hyvää asiakaspalvelua kertoa erilaisista tuotteista, mutta kunnioitus
asiakasta kohtaan täytyy olla. Olisiko sinusta itsestäsi mukavaa, jos sinun
päätöstäsi asiaan ei kuunneltaisi? Muistetaan asiakaslähtöisyys, kunnioitus
toisia ihmisiä kohtaan. Asiakaspalvelua ei voi tehdä liukuhihnatyönä, vaan
jokainen asiakas kohdataan omana yksilönään.
Ohhoh, on muuten paikkansapitävä kirjoitus! Ja vieläpä hyvä sellainen 😊
VastaaPoistaItse olen samaa mieltä, etten voi ollenkaan sietää tuputtavaa myyjää. Viimeinen lause on todella osuvasti sanottu! :)
VastaaPoista